Egzamin ósmoklasisty - arkusze - język polski

Wskazówki - arkusz 4

Zadanie 1

Przypomnij sobie cechy charakterystyczne każdego z podanych gatunków literackich. Który z nich był szczególnie popularny w epoce, w której tworzył Mickiewicz?

Zapamiętaj!

Ballada – gatunek synkretyczny, który łączy w sobie elementy liryki (nastrojowość), epiki (fabuła i narrator) oraz dramatu (dialogi).

Zadanie 2

Przypomnij sobie nazwiska autorów tworzących w podobnym czasie co Mickiewicz, oraz tytuły ich najważniejszych dzieł.

Zadanie 3

Jaka tematyka była szczególnie popularna w epoce, w której tworzył Mickiewicz? Na co zwracano wtedy szczególną uwagę? Pamiętaj, aby przeczytać tekst dokładnie i ze zrozumieniem.

Zadanie 4

Zwróć uwagę zwłaszcza na opisy przeżyć bohaterów. Do jakiego typu narracji można przypisać taki styl opowiadania? Co mówi to o narratorze?

Zadanie 5

Czym jest wykrzyknienie? Jakie uczucia i emocje może ono wyrażać? Rozwiązując to zadanie, weź pod uwagę tematykę utworu.

Zadanie 6

Jaka trudność ortograficzna pojawia się w wyrazie strzelec? W którym miejscu istnieje możliwość popełnienia błędu? Który z podanych wyrazów zapisany jest w podobny sposób?

Zapamiętaj!

Po spółgłoskach: p, b, d, t, g, k, j, w, ch zawsze piszemy rz.

Zadanie 7

Jaką funkcję w zdaniu pełni przecinek? Po jakich wyrazach i zbitkach słownych jest on używany?

Zapamiętaj!

Przecinkiem rozdzielamy zdania składowe zdania złożonego.

Zadanie 8

Zastanów się, jaka tematyka dominuje w utworach Mickiewicza? W jakiej epoce żył poeta? Co znajdowało się w centrum jego zainteresowań?

Zadanie 9

Jak do tematu winy i kary podchodzili poznani przez Ciebie autorzy literaccy? Czy są sytuacje, w których łamanie zasad jest moralnie słuszne? Zastanów się nad tym, zanim napiszesz swoją wypowiedź.

Zadanie 10

Jakiego typu postaci i wydarzenia występują w Świteziance oraz Akademii Pana Kleksa? Czy wszystkie są realistyczne? Do jakich pojęć się odwołują?

Zadanie 11

Czym jest baśń? Jakiego typu postacie i elementy się w niej pojawiają? Spróbuj wyszukać je w podanym fragmencie Akademii Pana Kleksa.

Zadanie 12

Wyszukaj w tekście informacje, kim był Mateusz, co zrobił i jakie były tego konsekwencje. Czego uczy jego historia?

Zadanie 13

Przeczytaj dokładnie polecenie. Przypomnij sobie treść i tematykę Akademii Pana Kleksa oraz postaci występujące w tym utworze. Następnie spróbuj ułożyć podane wydarzenia w logiczny ciąg.

Zadanie 14

Przeczytaj dokładnie polecenie. Przypomnij sobie zasady pisania ogłoszeń. Pamiętaj, aby zawrzeć w tekście informacje wymagane w poleceniu, oraz o podaniu dokładnego terminu naboru i miejscu zapisów.

Zadanie 15

Przypomnij sobie części zdania. Następnie przeczytaj dokładnie zdanie (najlepiej kilka razy). Zastanów się, czy jest to zdanie pojedyncze czy złożone oraz ewentualnie jaką funkcję pełni zdanie podrzędne wobec nadrzędnego.

Zadanie 16

Pomyśl, jaki jest główny temat podanego tekstu. Nad jakim zagadnieniem zastanawia się autorka? Jakie stawia tezy?

Zadanie 17

Pomyśl o tym, jakie są potrzeby współczesnego człowieka. Czy literatura fantastyczna może zaspokoić któreś z nich? Jakie są jej główne funkcje i w jakim celu sięgają po nią czytelnicy?

Zadanie 18

Zastanów się nad głównymi cechami utworów Mickiewicza i Słowackiego – ich tematyką, gatunkami literackimi, które uprawiali, stylami literackimi. Czy można znaleźć podobieństwa w ich twórczości? Czy każdy czytelnik ma podobne upodobania literackie?

Zadanie 19

Zastanów się, jakie cechy ma przysłówek – jaka jest jego funkcja, co nazywa, na jakie pytania odpowiada. Następnie spróbuj skonstruować przysłówek, opierając się na podanych wyrazach.

Zadanie 20

Pomyśl, w jakim kontekście został użyty wyraz fantastyczny w podanym zdaniu. Jaką informację chciała zawrzeć w nim osoba mówiąca? Które z podanych zdań zostało wypowiedziane z podobną intencją?

Zadanie 21

Przeczytaj dokładnie polecenie. W zależności od wybranego tekstu przypomnij sobie zasady tworzenia rozprawki lub opowiadania. Pomyśl, która z poznanych przez Ciebie lektur zawiera argumenty, za pomocą których możesz udowodnić postawioną przez Ciebie tezę. Pamiętaj o minimalnym limicie wyrazów (zaliczają się do nich również spójniki, takie jak i, lub, oraz, też itp. Nie zapomnij o poprawnej ortografii i interpunkcji! Unikaj zbędnych dygresji, które nie odnoszą się bezpośrednio do tematu wypowiedzi. Przed oddaniem arkusza przeczytaj tekst jeszcze raz i popraw ewentualne błędy.

« wszystkie materiały do tej książki