Egzamin ósmoklasisty - arkusze - język polski

Wskazówki - arkusz 1

Zadanie 1

Przypomnij sobie historię życia Skawińskiego – czym się zajmował, jak znalazł się na emigracji.

Zadanie 2

Zwróć uwagę na opis zachowania latarnika podczas lektury Pana Tadeusza. Jakie uczucie może charakteryzować się szybszym biciem serca lub ściśniętym gardłem?

Zadanie 3

Zastanów się, jaką funkcję pełnią oba zdania względem siebie – które z nich jest ważniejsze, a które może być jego uzupełnieniem? Czy wyrażają one treści przeciwne względem siebie?

Zadanie 4

Pomyśl, w jakim celu Skawiński wysyłał pieniądze do Towarzystwa? Przypomnij sobie historię jego życia i działalności.

Zadanie 5

Przypomnij sobie, czym są apostrofa i powtórzenie w utworach literackich i w jakim celu są one stosowane przez autora. Jaki cel mógł przyświecać Mickiewiczowi podczas tworzenia tak podniosłego wstępu?

Apostrofa – bezpośredni zwrot do adresata, idei, bóstwa, itp.

Powtórzenie – zabieg polegający na użyciu tego samego elementu wielokrotnie.

Zadanie 6

Przypomnij sobie, czym zajmował się Skawiński przed objęciem posady latarnika. Co najbardziej zajmowało jego czas i energię?

Zadanie 7

Przypomnij sobie, w jakim kontekście używa się frazeologizmu „od deski do deski”. Jak wyglądały dawne książki? W jaki sposób je oprawiano?

„Od deski do deski”, czyli od początku do samego końca. Kiedyś księgi były oprawiane przy pomocy deseczek, ich zadaniem była ochrona bloku książki.

Zadanie 8

Pomyśl, które części mowy są nieodmienne, a które podlegają odmianie. Które z nich odmienia się przez przypadki? „Archaiczna forma” to taka, która nie funkcjonuje współcześnie. Który wyraz odmienia się dziś inaczej?

Zadanie 9

Przypomnij sobie zasady pisania podziękowań i znaczenie, jakie miały dla Skawińskiego przysłane utwory. Pamiętaj o poprawnej odmianie części mowy i pisowni!

Zadanie 10

Przed wykonaniem zadania dokładnie przeczytaj podany tekst. Zastanów się nad jego tematyką i problematyką, którą porusza. Pomyśl, jaki jest stosunek autorki do opisywanego zjawiska.

Zadanie 11

Pomyśl, jakie wady i zalety może mieć czytanie książek. Możesz uwzględnić opinię autorki podanego tekstu (jaka ona jest)?

Zadanie 12

Zwróć uwagę na ostatni akapit tekstu. Jakie pozytywne skutki czytania wymienia autorka?

Zadanie 13

Przypomnij sobie, jaką funkcję w zdaniu pełni czasownik i jakie są zasady jego odmiany. Czy autorka tekstu wskazuje więcej zalet czy wad użycia nowych technologii w czytelnictwie i na rynku wydawniczym?

Zadanie 14

Przed rozpoczęciem pisania zastanów się:

  • jakie są zasady pisania zaproszeń;
  • jakie informacje powinny się w nich znajdować;
  • jakiego wydarzenia dotyczy zaproszenie;
  • kto je organizuje.

Pamiętaj o poprawnej pisowni i właściwym użyciu znaków interpunkcyjnych (Dobra rada: Przeczytaj swój tekst przed przejściem do kolejnego zadania)!

Zadanie 15

Odszukaj fragment tekstu, który odnosi się do użycia e-booków i zastanów się, jaki jest stosunek autorki do tych urządzeń oraz jakie mają mocne i słabe strony w porównaniu z tradycyjnymi książkami.

Zadanie 16

Zastanów się, który z poznanych przez Ciebie na lekcjach bohaterów literackich znany był z zamiłowania do książek, jakie postawy były w nich promowane i jakich czynów dokonał on w toku fabuły utworu.

Zadanie 17

Przeczytaj dokładnie podany fragment tekstu. Zwróć uwagę zwłaszcza na główne zagadnienie, któremu jest poświęcony oraz na tematykę utworu literackiego, do którego się odnosi. Następnie zastanów się, który ze znanych tekstów literackich określany jest mianem „Księgi nad Księgami” i jakie ma on znaczenie dla kultury europejskiej.

Zadanie 18

Zastanów się, czym są podane części zdania i jaką funkcję pełnią.

Zadanie 19

Co przedstawia ilustracja i jaki jest jej wydźwięk? Czy jej treść jest zgodna z tematyką podanych tekstów? Jakie znaczenie dla rozwoju człowieka ma czytanie książek?

Zadanie 20

  • Przeczytaj dokładnie polecenie.
  • Przypomnij sobie jakie cechy mają przemówienie oraz opowiadanie i w jakim celu są one pisane.
  • Przypomnij sobie, jaką treść mają poznane przez Ciebie lektury, w jakim kontekście historyczno-kulturowym powstały i jaką problematykę poruszają.
  • Pisz na temat, unikaj zbędnych dygresji, które nie odnoszą się bezpośrednio do tematu wypowiedzi.
  • Przed ukończeniem pisania upewnij się, że Twoja praca ma odpowiednią długość (pamiętaj: wyrazem jest również każdy spójnik, taki jak a, i, lub, oraz itp.).
« wszystkie materiały do tej książki