Wskazówki - dodatkowy arkusz 2 | ||
Zadanie 1Zacznij od przeczytania pytań, dopiero potem przeczytaj tekst. Będziesz wiedzieć, na co zwrócić uwagę podczas czytania. Dokładnie przeczytaj polecenie! W tym zadaniu chodzi o to, by wskazać zdanie, w którym interpunkcja jest BŁĘDNA. Postaraj się najpierw ustalić, które zdania na pewno są poprawne i dlaczego. Spróbuj znaleźć uzasadnienie dla każdego przecinka czy kropki. Zastanów się, czy nie widzisz miejsc, w których brakuje jakiegoś znaku interpunkcyjnego. Zadanie 2W tym zadaniu potrzebujesz jedynie informacji z załączonego do arkusza fragmentu lektury. Nie udało Ci się zapamiętać? Nic straconego, w razie potrzeby wróć do tekstu. Zadanie 3Treść powiedzenia, którego znaczenie masz interpretować, możesz spróbować odczytać z kontekstu sytuacji, w jakiej zostało wypowiedziane przez bohaterkę. Możesz też zastanowić się, co symbolizują przywołane zwierzęta. Z czym kojarzy Ci się słowik? A z czym lis? Zadanie 4Pomyśl, jakie znasz wyrazy pokrewne słowa płocha. Mogą to na przykład być spłoszony, płoszyć, wypłoszyć... Teraz już widzisz, jaka zachodzi wymiana! W drugiej części zadania zastanów się na znaczeniem tego słowa. Jaka mogła być sarna? Bardziej możliwe jest to, że się czegoś bała, czy że starała się unikać konsekwencji? Zadanie 5Postaraj się przypomnieć sobie bohaterów lektur, którzy nie mieli szczęścia w miłości. Może przypominasz sobie bohatera, któremu małżeństwo zrujnowało życie? Albo takiego, który przez pomyłkę wplątał się w relację z niewłaściwą kobietą? Możesz też zastanowić się, czy znasz bohatera, który ulokował uczucia właściwie, co zmieniło jego życie na lepsze. Zadanie 6Do rozwiązania tego zadania potrzebujesz znajomości całego utworu. Przypomnij sobie jego treść. Zadanie 7Jeśli nie pamiętasz obietnic Strzelca, wróć do tekstu, tam znajdziesz odpowiedź na pytanie. Możesz też kierować się logiką. Która z odpowiedzi nie pasuje do nastroju romantycznej ballady? Zadanie 8Twoim zadaniem jest napisanie zaproszenia. Przypomnij sobie, co musi być koniecznie zawarte w zaproszeniu, aby było ono poprawne. Musisz napisać: zaprasza kto? → kogo? → na co? → dokąd? → kiedy? i ewentualnie podać dodatkowe informacje. Zadanie 9Aby odpowiedzieć na to pytanie, musisz przypomnieć sobie pojawiające się w jego treści terminy: narrator to osoba opowiadająca o wydarzeniach; narrator wszechwiedzący to taki, który ma pełną wiedzę o świecie przedstawionym, czyli zna myśli i uczucia bohaterów oraz zdarzenia spoza przedstawionej akcji; narrator trzecioosobowy relacjonuje wydarzenia, posługując się czasownikami w trzeciej sobie: poszedł, zrobili...; bohater negatywny to postać obdarzona takimi cechami i postępująca tak, że czytelnikowi trudno się z nią identyfikować. Zadanie 1010.1. Dokładnie przeczytaj cytat i zastanów się, w jakiej lekturze pojawiła się sytuacja, w której władca (jest mowa o tronie) szukał ubogiej żony, ale zakochał się w dwóch kobietach... 10.2. Do rozwiązania tego zadania będzie potrzebna znajomości treści utworu Balladyna. Przypomnij sobie, co takiego spotkało hrabiego Kirkora. Zadanie 11Zacznij od przeczytania pytań, dopiero potem przeczytaj tekst publicystyczny. Będziesz wiedzieć, na co zwrócić uwagę podczas czytania. To zadanie rozwiążesz wyłącznie w oparciu o tekst. Zadanie 12Zdanie złożone składa się z dwóch lub więcej zdań pojedynczych. Zdanie pojedyncze ma tylko jeden podmiot i jedno orzeczenie, więc musisz w ten sposób przekształcić zdanie z polecenia. Zadanie 13Możesz odpowiedzieć przecząco lub twierdząco. Nie próbuj na siłę być oryginalny! Napisz, co rzeczywiście sądzisz na ten temat, wówczas będzie ci łatwiej znaleźć odpowiednie argumenty. Pamiętaj, że należy podać dwa argumenty. Zadanie 14Musisz wybrać między odpowiedziami A i B oraz C i D. Czytaj uważnie odpowiedzi do wyboru! Czasami są podobne, ale nie znaczą tego samego i tu kryje się „haczyk”. Wyrażenie przyimkowe i przyimek brzmią podobnie, ale jest między nimi bardzo duża różnica – przyimek to niesamodzielna część mowy, dodawana do innego wyrazu, np. do, na, w; natomiast wyrażenie przyimkowe to ten wyraz wraz z przyimkiem, np. do domu, na stole, w pokoju. Zadanie 15Najpierw musisz sobie przypomnieć, jakie są typy orzeczeń: orzeczenie czasownikowe – tworzy je czasownik, np. Maciek czyta. Kot śpi. orzeczenie imienne – składa się z łącznika, czyli słowa być, stać się, zostać itp. oraz orzecznika, czyli rzeczownika, przymiotnika, imiesłowu itp. Na przykład: Maciek został harcerzem. Kot jest senny. Teraz wiesz już, jakie orzeczenie jest w przytoczonym zdaniu. Poszukaj takiego samego orzeczenia wśród zdań do wyboru. Jeśli masz z tym kłopot, spróbuj najpierw wyeliminować zdania z orzeczeniem czasownikowym. Uwaga, „haczyk”! Jest różnica między czasownikami stać (znajdować się gdzieś) a stać się (kimś lub czymś). Zadanie 16Zwróć uwagę, że w tabelce są trzy akapity, a pytań jest pięć, czyli dwa nie pasują. Nie czytaj całego tekstu, wystarczą akapity wymienione w tabelce – w nich znajdziesz odpowiedzi. Zadanie 17W przypadku zadań z grafiką zawsze najpierw dokładnie ją przeanalizuj. Co przedstawia, do czego się odnosi, jakie nawiązania do lektury wskazanej w zadaniu widzisz? Wiesz z polecenia, że kilka motywów pochodzi z Zemsty, a kilka – nie. Najpierw przypomnij sobie treść Zemsty. Teraz wybierz te motywy, które na pewno mają związek z Zemstą, i opisz jeden z nich. Dopiero na końcu zastanów się nad motywami niepochodzącymi z Zemsty. Z jakimi lekturami ci się kojarzą? Nie musisz zidentyfikować wszystkich, do rozwiązania zadania wystarczy jeden. Zadanie 18To zadanie możesz rozwiązać wyłącznie w oparciu o tekst. Zadanie 19Zwróć uwagę na podkreślenie – musisz szukać stwierdzenia NIEPASUJĄCEGO. To może być informacja, której w tekście nie ma, albo informacja niepoprawna, przekręcona. Zadanie 20To jest ważna część arkusza – można za to zadanie dostać aż 20 punktów! JAK LICZYĆ SŁOWA? Musisz napisać co najmniej 200 słów. Co jest słowem? Każdy wyraz, w tym spójnik, zaimek, przyimek. Zatem także: i, do, dla, przez, o, ale. Cytaty wliczają się do limitu słów – ale muszą być sensownie użyte, popierać argumentację, więc nie cytuj utworów, jeśli nawet je pamiętasz, żeby „nabić licznik”. To ryzykowna strategia. Zerknij do kluczy odpowiedzi, np. na str. 124–125 i dalej – w przykładowych wypracowaniach zaznaczyliśmy kolorem 200 słów. Jak widzisz, to naprawdę mało! Nie jest trudno tyle napisać. Zwróć uwagę na podkreślenia w tematach wypracowań – podpowiadają formę wypracowania, jakiej należy użyć. Rozprawka – to forma o ściśle określonym kształcie. Musisz ustosunkować się do stwierdzenia zawartego w temacie i podać argumenty popierające twoje zdanie. Musisz oprzeć je na dwóch książkach, z których przynajmniej jedna musi być lekturą obowiązkową. Twoje argumenty muszą być konkretne, nie ogólnikowe, bo musisz udowodnić, że znasz te utwory! Opowiadanie – to luźna forma, w której możesz puścić wodze fantazji, planując jego akcję. Umieść elementy opisu oraz dialogi. Wpleć nawiązania do lektury, z którą opowiadanie jest związane – jeśli o tym zapomnisz, twoja praca będzie nie na temat i możesz nie dostać za nią punktów. JAK SAMEMU WYBRAĆ LEKTURĘ? W temacie wypracowania czasem jest wskazane, z jaką lekturą ma się wiązać, czasem musisz wybrać samodzielnie, a czasem mowa o dwóch lekturach – jednej narzuconej tematem, drugiej dowolnej. Jak wybrać samemu?
|