Wskazówki - arkusz 4 | ||
Zadanie 1Każdy wielokąt foremny ma wszystkie boki tej samej długości. Pomnóż więc długość boków przez ich liczbę – postępuj tak w przypadku każdego wielokąta. Następnie porównaj obwody. Zadanie 2Rozwiąż równanie. Pamiętaj o kolejności wykonywania działań! Najpierw policz to, co jest wyrażenia w nawiasie, jako pierwsze wykonaj potęgowanie, potem mnożenie lub dzielenie, na końcu dodawanie lub odejmowanie. Nie pomyl się! Przypomnij sobie, czym jest liczba całkowita – ich zbiór tworzą liczby naturalne (1,2,3…) i liczby do nich przeciwne (–1,–2,–3…). Zadanie 3Rozwiąż podane wyrażenia. Zwróć uwagę, czy należy spierwiastkować cały ułamek, czy (na przykład) jedynie licznik. Przyjrzyj się też dobrze pierwiastkowi – może być kwadratowy lub sześcienny. Zadanie 4Do rozwiązania tego zadania będziesz potrzebować obliczeń. Na szczęście masz dużo miejsca w brudnopisie! Pamiętaj o wzorze na objętość sześcianu: Skoro krawędź ma być wyrażona pełnymi centymetrami, podstaw do wzoru najpierw 1 cm, później 2 cm i tak dalej. Przestań liczyć, kiedy jako wynik otrzymasz liczbę trzycyfrową. Nie bój się zadań, które wymagają liczenia czegoś wielokrotnie – zadanie jest tak pomyślane, by nie zajęło ci zbyt dużo czasu. Zadanie 5Trudno wyobrazić sobie rozwiązanie tego zadania bez rysunku. Zrób go w brudnopisie, uważnie śledząc dane z polecenia. Pamiętaj, że oś jest pozioma, a oś pionowa. Teraz już wszystko jasne! Zadanie 6Przyjrzyj się rysunkom, na ich podstawie oblicz, ile klocków użyła każda z dziewczynek, a następnie policz obwody kwadratów. Zwróć uwagę, jak układa się domino. Czasem, licząc wymiar jednego boku kwadratu, będziesz musiał uwzględnić połówki klocków. Zadanie 7Pamiętaj, że dzielnik to taka liczba, która dzieli inną liczbę bez reszty! Zadanie 8Zacznij od obliczenia wartości odcinka bazowego osi liczbowej. Wykorzystaj do tego różnicę między odcinkami i , która jest podana w poleceniu. Ilu odcinkom bazowym odpowiada? Zadanie 9Na początek zauważ, że odpowiedzi A i C mają równą wartość, bo 0,4 km to 400 m. Z powodu jednostek łatwiej sprawdzić po kolei każdą odpowiedź zamiast liczyć prędkość. Warto więc skorzystać ze wzoru na drogę: Zadanie 10Przypomnij sobie, co wiesz o graniastosłupie prawidłowym. Podpowiedź: jego podstawą jest wielokąt foremny, czyli taki, który ma wszystkie boki równej długości, a kąty wewnętrzne mają identyczne miary. Dla ułatwienia możesz narysować w brudnopisie przykładowy graniastosłup i na podstawie rysunku odpowiadać na pytania. Zadanie 11Spróbuj, nie patrząc na odpowiedzi, sam ułożyć równanie. Przyjmij jako długość pierwszego etapu. Na pewno twoja odpowiedź pokryje się z którąś z zaproponowanych w arkuszu. Zachowaj kolejność opisywanych etapów. Zadanie 12W tym zadaniu możesz ułożyć proporcjonalność prostą lub najpierw wyliczyć, ile makulatury zebrały razem klasy ósme, a następnie obliczyć 40% z tej liczby. Zadanie 13Zadania składające się z kilku etapów zawsze rozwiązuj po kolei – nie musisz jednym działaniem zdobyć dwóch odpowiedzi. Aby ułatwić sobie odnalezienie właściwej odpowiedzi, wypisz kilka przykładów liczb, które spełniają warunek zawarty w poleceniu. Pomnóż liczby 3, 4 i 5 przez kolejne liczby naturalne, zaczynając od liczby 1. Pamiętaj, że suma dwóch liczb nieparzystych zawsze będzie liczbą parzystą. Zadanie 14Wody z sokiem było w sumie 5 litrów. Soku – 1 litr. Jaki to ułamek? Jaki to procent? Pamiętaj, by przenieść wszystkie odpowiedzi zadań otwartych na kartę odpowiedzi. Zadanie 15Uzupełnij rysunek, to zawsze pomaga w wizualizowaniu sobie tego, co trzeba obliczyć. Do wyznaczenia mniejszej wysokości przyda ci się twierdzenie Pitagorasa: Następnie, pamiętając o podanych proporcjach, oblicz wysokość słupka. Zadanie 16Najpierw policz doby hotelowe (nie zapomnij o zmianie ceny w weekend), później zsumuj wydatki, pamiętając, by uwzględnić różnicę w cenach w zależności od wieku gości hotelowych. Zadanie 17Zacznij od obliczenia pola kwadratów tworzących boisko do siatkówki. Pamiętaj o wzorze na pole kwadratu: Teraz możesz obliczyć rzeczywisty obwód. Przypomnij sobie „tłumaczenie” skali, czyli: 1 : 150 – 1 centymetr na mapie to 150 centymetrów w terenie. |