Egzamin ósmoklasisty - arkusze - matematyka

Wskazówki - arkusz 1

Zadanie 1

Przypomnij sobie znaczenie symboli w systemie rzymskich:

X = 10 , L = 50 , C = 100 , D = 500

Zadanie 2

Porównywanie ułamków zwykłych to nic trudnego! Zadanie ułatwi Ci sprowadzenie ułamków do wspólnego mianownika.

Zadanie 3

Spróbuj rozwiązać zadanie metodą prób i błędów. Sprawdź, jak będzie wyglądać liczebność jabłek gdy dołożymy 6 i 8 jabłek. Tą metodą możesz także rozwiązać drugą część zadania.

Zadanie 4

Zacznij od obliczenia ceny szynki za 0,1 kg czyli 10 dag:

24,72 : 6 = 4,12

Teraz do obliczenia ceny szynki za 1 kg czyli 100 dag i ceny za 70 dag wykorzystaj iloczyn.

Zadanie 5

Pamiętaj, że potęga np. 4 3 oznacza iloczyn jednakowych czynników: 444 .

Zadanie 6

Promień to połowa średnicy, a średnica to odcinek łączący dwa punkty z okręgu i przechodzący przez środek okręgu – ta wiedza przyda się w tym zadaniu.

Zadanie 7

Zacznij od wyłączenia czynnika przed znak pierwiastka (np. 48 = 16 3 = 16 3 = 4 3 ), dzięki temu we wszystkich pierwiastkach liczby podpierwiastkowe będą jednakowe co ułatwi Ci znalezienie odpowiedniej różnicy.

Zadanie 8

Proporcja 1:20 oznacza, że wody było 20 razy więcej niż octu – to powinno ułatwić Ci rozwiązanie zadania.

Zadanie 9

Zauważ, że o 50% mniej to o połowę mniej, więc jeśli 1 kg pomidorów kosztuje x , to 1 kg ogórków kosztuje 0,5 x .

Zadanie 10

Suma dziewięciu jednakowych składników to iloczyn 9 3 .

Zadanie 11

Pamiętaj, że przy dwukrotnym rzucie monetą możemy otrzymać cztery wyniki: orzeł – orzeł, reszka – reszka, orzeł – reszka i reszka – orzeł.

Zadanie 12

Przedstaw wyrażenie w postaci potęgi liczby 2. Następnie sprawdź, czy można tę liczbę przedstawić w postaci iloczynu, w którym jednym z czynników będzie 2 4 , czyli 16.

Zadanie 13

Przypomnij sobie wzór na długość okręgu: l = 2 π r , gdzie 2 r to długość średnicy.

Zadanie 14

Na początku sprawdź, ile jest wszystkich możliwych wyników, a następnie znajdź ilość kul z liczbami od 10 do 16.

Zadanie 15

W tego typu zadaniach należy posłużyć się NWD, czyli największym wspólnym dzielnikiem liczb. Zatem znajdź NWD(18, 12, 24).

Zadanie 16

I etap: policz, ile dni wypada od 1 kwietnia do 1 lipca.

II etap: sprawdź, czy liczba dni jest liczbą podzielną przez 7.

Zadanie 17

Zadanie to możesz rozwiązać na kilka sposobów, np.: dzieląc kwadrat na mniejsze trójkąty, takie jak trójkąt AOK. Wtedy pole kwadratu jest równe iloczynowi = 48 liczba trójkątów .

Zadanie 18

Pamiętaj, że liczba jest podzielna przez 6, gdy dzieli się przez 3 i przez 2.

Zadanie 19

Przeczytaj dokładnie zadanie. Zauważ, że ostrosłup jest prawidłowy, zatem w podstawie znajduje się kwadrat, a wszystkie krawędzie boczne są równej długości. Do rozwiązania tego zadania wykorzystaj wzór na pole powierzchni całkowitej ostrosłupa:

P c = P p + P b

gdzie:

P c – pole powierzchni całkowitej

P p – pole podstawy

P b – pole powierzchni bocznej

Przy obliczaniu P b nie zapomnij o wysokości ściany bocznej, do tego przyda się twierdzenie Pitagorasa.

Zadanie 20

Wykorzystaj w tym zadaniu równania z niewiadomą:

x – długość krótszego boku powstałego po podziale

Zapisz odpowiednie równanie, np.:

2 ( 90 + 180 - x ) = 2 2 ( 90 + x )

Po rozwiązaniu równania nie zapomnij podać wymiarów mniejszej działki.

Zadanie 21

I etap: oblicz pole koła P = π r 2 .

II etap: oblicz długość boku kwadratu, pamiętając, że  d = 2 r = a 2 , gdzie d = przekątna, a = długość boku kwadratu.

III etap: oblicz pole kwadratu P = a 2 .

IV etap: oblicz różnicę pole koła – pole kwadratu.

« wszystkie materiały do tej książki